Wednesday 3 December 2014

Kerstgedachten

Toen ik een kind was heb ik geleerd dat de duivel een gevaarlijke man was. Wat hij precies deed was niet helemaal duidelijk, we moesten alleen bang zijn voor iets ‘slechts’. In mijn tienerjaren begon ik te denken dat dit hele concept van een slechte man – met de naam Satan – een grap was. Een manier om me te manipuleren.


Onlangs heb ik dit echter heroverwogen en misschien is het concept van een “duivel” nog niet zo gek als ik dacht. Misschien was ik niet slim genoeg om te begrijpen wat de leraren mij tijdens mijn jeugd probeerden te leren. Of misschien wisten zij dat het bestond, maar wisten ze niet hoe ze het concept het best aan mij uit konden leggen. Dus creëerden ze een slecht en lelijk uitziende man – geen vrouw… - met de naam “Satan”.

Een paar maanden geleden werd het concept van de “duivel” veel duidelijker voor me. Het begon toen ik jonge mensen de naam van God zag gebruiken – zij noemen hem Allah – als een reden om mensen die in diezelfde God geloven, maar Hem anders noemen, te onthoofden. Opeens begreep ik het concept van de “duivel”. Ik legde mezelf uit dat de “duivel” in feite een “gemoedstoestand” is. Als je hersenen worden vergiftigd door gedachten die resulteren in acties die schade veroorzaken, dan bezit de “duivel” je geest.

“Het veroorzaken van schade” is een breed begrip. Het kan slaan op het afhakken van het hoofd van een medemens; het kan slaan op het vernietigen van Moeder Natuur vanwege hebzucht en op een zodanige schaal dat we er allemaal last van hebben, bijvoorbeeld door het veroorzaken van de overconcentratie CO₂; of het kan slaan op het beschadigen van jezelf door een overdosis alcohol of drugs te gebruiken. In al deze gevallen is de “duivel” in onze gedachten en laat ons dingen doen die “schade veroorzaken”

Er is een manier om deze “duivel” te beheersen. En de enige die dat kan doen, ben jij.

Daarom is Kerstmis zo’n mooie periode. Het biedt je een mogelijkheid om na te denken of jij ook een “duivel” in je gedachten hebt. Ben je hebzuchtig? Denk je alleen aan jezelf? Vernietig je Moeder Aarde, het huis waarin we leven? Ben je eerlijk tegen anderen? Gebruik Kerstmis om je situatie te analyseren, en als je erachter komt dat je een “duivel” in je hebt, stuur hem dan weg.

Hoe kun je deze “duivel” wegsturen? Nou, het tegendeel van de “duivel” is “God”. “God” is ons concept van “goedheid”. Als je deze “goedheid” je geest laat beheersen, zal de “duivel” automatisch verdwijnen. Praat met het Universum en laat het in je. Als je hart een woestijn is, plant er dan bomen. Maak het groen en gezond. Vindt je mijn woorden gek? Onthoud dan dit: iedereen is spiritueel. Jij hebt een geest, en je kompaan, je vrouw en je buurman ook. We hebben het allemaal. De kortste weg naar hun hart is een lach. Breng jezelf met een lach in het hart van de ander. En laat de lach van een ander ook in jouw hart toe. Luister naar hun zorgen, hun argumenten en hun kijk op het leven. Je zult zien dat als onze goede geesten gecombineerd worden, er geen plek voor de “duivel” meer is.

Gelukkig Kerstfeest

Pieter Hoff,
Groene Musketier

No comments:

Post a Comment